Jeesuse šokeeriv õpetus abielulahutusest

Ajakiri Teekäija:

Abielulahutuse teemad on tundlikud ja isiklikud. Lahutus ei juhtu üleöö. Ja lahutus ise pole probleemide lõpp. Läheb aastaid, enne kui inimene sellega kohaneb. Läbikukkumine ja süütunne närib hinge. Kannatavad töötulemused. Osa lähedasi inimesi tõmbub eemale. Vaidlused kohtus lisavad koormat juurde. Siis veel lapsed: loodetakse asjatult, et vanemate lahutusest saadud haavad ei riku laste ootusi oma tulevasele abielule. Eestkoste, alimentide teema ja külastusreeglid hoiavad haavu värskena aastaid. Psühholoogid ütlevad, et lahutus on emotsionaalselt isegi kurnavam kui abikaasa surm.

Kõige selle tõttu on loomulik, et on soov nutta koos nutjatega. Jeesus oli ju äärmiselt hooliv. Samas oli tema õpetus lahutuse kohta selgesõnaline: „Mis nüüd Jumal on ühte pannud, seda ärgu inimene lahutagu!” (Mk 10:9). Tundub, nagu peaks tegema valiku Jeesuse kaastundlikkuse ja tema käskude selgesõnalisuse vahel. Lahutuse teemas ongi väljakutseks armastada piibellikult: „Sellest me tunneme ära, et armastame Jumala lapsi, kui me armastame Jumalat ja teeme tema käskude järgi” (1Jh 5:2). Tõelise armastuse tunnuseks on hoida kaastundepisarad tasakaalus järjekindla armastusega sõnakuulelikkuse vastu.

Kristuse šokeeriv õpetus

Tuntud USA pastor Andy Stanley on öelnud: „Miks on abielu Lääne ühiskonnas nii kehvas seisus? Me ei saa süüdistada selles Hollywoodi, ajakirjandust, filosoofe. Abielu on kehvas seisus, kuna kirikud loobusid juba kaua aega tagasi järgimast Kristuse õpetust abielu kohta – sest see oli nii ebapraktiline.” 

Mis siis on see Kristuse õpetus abielu kohta, mis on nii ebapraktiline, et paljud kirikud tänapäeval ei söanda seda enam õpetada? See nii ebapraktiline ja šokeeriv, et Jeesuse jüngridki ütlesid: „Kui abiellumisega on lugu nõnda, siis on kasulikum jätta abiellumata.” Seepeale Jeesus nentis: „Kes suudab taibata, see taibaku” (Mt 19:10-12). Kõik ei suudagi.

Kord tulid variserid Jeesuse juurde küsimusega: „Kas tohib oma naist minema ajada mis tahes põhjusel?” (Mt 19:3). Lahutus oli ühiskonnas tavaline. Mooseski oli selleks loa andnud. Mida sina, Jeesus, täpselt selle kohta ütled? Mis on sinu arvates kõik need praktilised põhjused ja vältimatud olukorrad, mil lahutus on lubatud? Me oleme üldiselt abielu poolt, aga on ju eritingimusi… Kui mees tegi seda… Või kui naine tegi seda…

Jeesuse vastus on hoopis teiselt tasandilt: „Kas te ei ole lugenud, et loomise algul tegi Looja inimese meheks ja naiseks? Seepärast jätab mees oma isa ja ema ning hoiab oma naise poole ja need kaks saavad üheks. Nõnda ei ole nad enam kaks, vaid üks liha” (Mt 19:4-6). 

Inimene tahab teada: Millal on lubatud? Jeesus küsib: Kas see üldse on võimalik? Nii saab arusaadavaks ka see, mida Jeesus oli öelnud mäejutluses: Kes abiellub minema-aetud naisega, rikub abielu? (Mt 5:32) Kuidas nii? „Abielu” rikkumine saab ju olla ainult juhul, kui üks osapooltest on abielus?! Kui ta aga enam ei ole abielus, st tal on lahutusakt? Jeesuse mõte on, et maine paber võib sul ju olla, aga kust sa tead, et ka Jumala ees sõlmitud abielu kolmas osapool – Jumal – on seda lahutust tunnistanud? 

Jüngrid olid hämmelduses: Kui asjad on nii, siis on äkki parem üldse mitte abielluda?

Jeesuse arm abielurikkujate vastu

Kui me vaatame Jeesuse elu, siis näeme teda armulisena. Näiteks Samaaria kaevul suhtleb ta naisega, kellel on olnud viis meest ja kes kuuendaga on vabaabielus. Abielurikkumiselt tabatud naisele ütleb Jeesus: „Ma ei mõista sind hukka. Mine, ära tee enam pattu!” Jah, see oli patt. Tunnista seda, paranda sellest meelt ja ära tee seda enam uuesti. Jeesus ei ole näägutaja. Sinu patus urgitseja ja selle valu suurendaja. Jeesus tuli surema sinu patu pärast!

Kas taasabiellunud peaks siis uuesti ära lahutama? Paulus korraldab suhteid niiviisi: Mis iganes olukorrast sa end leiad, kui Jumala sõna tõde ja valgus on sind tabanud – pigem jää sellesse (1Kr 7:20). Sa tead nüüd, mida sa oled teinud. Pead arvestama ka sellega, et patul on rängad tagajärjed. 

Üks šokeeriv asi veel Jeesuselt. Tegelikult me kõik oleme abielurikkujad. Ütles ju Jeesus mäejutluses: Kes vaatab teist himustades, on abielu rikkunud. Kõik, kes on esimeses abielus: Pole hoobelda midagi! Me kõik peame oma patuga Jumala ees kuidagi tegelema. Iga lahutatu ja iga taasabiellunu seisab meie kõrval patusena nagu me kõik. Küsimus on valmiduses meelt parandada. 

Kuidas kogudus sellesse suhtub?

Kogudus ütleb tere tulemast kõigile patustele, kes tunnistavad oma pattu ja on meelt parandanud. 

Miks mõnikord siiski tundub, et lahutusse ja taasabiellumisse suhtutakse kogudustes rangemalt kui valetamisse, tapmisse või varastamisse? Ilmselt sellepärast, et väga harva juhtub, et inimene õigustab oma valetamist, tapmist või varastamist. Aga lahutamist ja taasabiellumist õigustatakse väga sageli. Varastamist peetakse kogudustes üheselt patuks – ka siis, kui inimene ise näiteks leiab, et tema raske majandusliku olukorra tõttu oli see õigustatud. Abielulahutusega on sageli aga teistmoodi: inimesele tundub, et tema pika raske olukorra tõttu oli see õigustatud. Küsimus pole mitte selles, kas lahutus ja taasabiellumine oleks kuidagi mitteandestatavad patud, vaid kas neid üldse peetakse patuks – tegudeks, millest hoiduda ja millest meelt parandada. 

Mida isiklikult teha?

Usalda Jeesust. Ütle Jeesusele, et sa jätkuvalt usaldad teda. Isegi kui sa ei saa kõigest aru. Isegi kui sul on vastuväiteid. Isegi kui sa oled pärast selle artikli lugemist segaduses ja pead järele mõtlema. Ütle Jeesusele, et ma usun, et sinu sõna on tõde ja seda on hea usaldada isegi siis, kui see on näidanud valgust mu valusale kohale.

Ütle Jeesusele, et sa usud: abielu on mees + naine, elu lõpuni. Ma ei sea seda kahtluse alla – ka siis, kui mu abielus on keerulised ajad: Ma usaldan Jeesust ja otsustan abikaasat edasi armastada! Aga ka siis, kui mu elu on läinud nii, et mul pole võimalik seda enam järgida: Ma usaldan Jeesust. Ma ei ole suutnud vastata Jumala täiuslikule seadusele. Ma ei tea, kuidas siit edasi saab.

Tunnista. Tunnista oma patt Jumalale: Olen pattu teinud. Nii me teeme iga patuga. Mõne jaoks tähendab see ütlemist: „Ma ei teadnud, et lahutamine ja taasabiellumine on patt.” Mõne puhul tuleb aga tõdeda: „Ma teadsin väga hästi, et see on patt. Aga ma otsisin muud võimalust.” Seepärast pole sa juba ammu kogenud Jumala armu oma elus. Jumala armu ei saa vastu võtta muudmoodi kui pattu patuks tunnistades – ükskõik, kas sa tegid pattu teadlikult või teadmatusest.

Palu. Palu Jumalalt armu oma olukorra jaoks. Küsi Jumala armu oma abiellu. Alati, kui oleme teinud pattu ja ei tea, kuidas edasi minna (või kas üldse on võimalik edasi minna), palume armu. Arm on see, mis katab kinni vahe meie olukorra ja Jumala täiuslikkuse vahel.

Meenutage Jeesuse sugupuud. Seal on Taavet ja Batseba – kuulsaim abielurikkumine. Nende esimene laps sureb Jumala karistusena. Aga samast abielust sünnib ka tulevane suurim kuningas Saalomon. Taaveti ellu tuli muutus, kui ta tunnistas, et ta on teinud pattu Jumala ees. 

Viimaks taandub kõik jumalakartusele

Jeesus ei leppinud sellega, et ühiskond pidas Jumala abieluseadusi ebapraktilisteks. Ta uskus, et Jumala tahe on parim. Ja ta oli valmis selle eest seisma. 

Paulus kutsub Jeesuse järgijaid „jätma maha oma endise eluviisi poolest vana loomus” ja „saama uueks oma mõttelaadilt” (Ef 4:22). Selle eelduseks on, et inimene „saab täis Vaimu” (5:18) ja „elab Kristuse kartuses” (5:21). 

Abielude püsimise võti ei ole viimselt mitte rohkemates nõustamistes, meetodites või tehnikates – neid on tänapäeval rohkem kui kunagi varem. Aga sellest hoolimata on ka lahutusi rohkem kui kunagi varem. Viimaks on küsimus jumalakartuses. Ja armastuses Jeesuse vastu. Ja Püha Vaimu täisolemises. Vana loomuse mahajätmises ja mõttelaadilt uuekssaamises. Abielu-küsimused on usu-küsimused. 

Kujutage ette, kui suur mõju on sellel, kui meie ühiskond pöörduks abieluküsimustes tagasi loomiskorra juurde. See ei saa juhtuda selle põlvkonnaga, kes on juba Jumala seadust rikkunud. Aga see saab juhtuda järgmise põlvkonnaga. 

Mul ei ole vastuseid kõigile olukordadele. Aga ma usun, et Jumala sõna on Tõde. Ma usun meeleparanduse jõusse. Ma tean, et Jumala arm teeb imet seal, kus me tunnistame Jumala tahte õigeks.

Artikli kirjutamisel on abiks olnud Tim Kelleri, Andy Stanley, John Piperi, Marc Driscolli jt mõtted.

The post Jeesuse šokeeriv õpetus abielulahutusest first appeared on Teekäija .

0
    0
    Ostukorv
    Ostukorv on tühiTagasi poodi