Ajakiri Teekäija:

[Kirjutis ilmus esmakordselt Teekäija numbris 6/2025.]
Oma lapsepõlvest on mul meeles kirikupildid Jeesus-lapsest. Samuti on meeles, kuidas isa võttis paksu piibliraamatu ja luges: „Aga see sündis neil päevil, et sõna keiser Augustusest välja läks, et kõik maailm pidi üleskirjutatud saama. See esmakordne üleskirjutus toimus ajal, kui Küreenius oli Süüria maavalitseja.“ (Lk 2:1–2)
Jumala Poja sünniime juures kasutas Jumal erinevaid inimesi. Vast kõige enam tuleb evangeeliumides esile Maarja, kes Jumalat siiralt usaldades ütles inglile: „Vaata, siin on Issanda teenija, sündigu mulle sinu sõna järgi!“ (Lk 1:38)
Aga Joosep? Evangeeliumidest ei loe me Joosepilt ühtegi sõna. Tema oli mees, kes neis sündmustes jäi tagaplaanile, ometi oli temalgi täita otsustava tähtsusega osa. Joosepi kohta on öeldud, et ta oli puusepp. See ametinimetus võis tähendada ehitusmeistrit, aga see võis tähendada ka lihtsalt käsitöölist. Samas oli Joosep auväärsest Taaveti soost. Tema kodukoht oli seesama Petlemm, kust pärines ka kuningas Taavet. Veel on tema kohta on öeldud, et ta oli õiglane. Mida see viimane ütlus endaga kaasa tõi? Sellest annab teada Jeesuse sünnilugu: „Aga Jeesuse Kristuse sündimine oli nõnda: kui ta ema Maarja oli kihlatud Joosepiga, siis ta leiti enne nende kokkusaamist käima peal olevat Pühast Vaimust. Aga et tema mees Joosep oli õiglane ega tahtnud teda saata häbisse, siis ta võttis nõuks salaja tema hüljata.“ (1968. a piiblitõlke järgi Mt 1:18–19).
Suur ehmatus
See oli suur ehmatus, kui Joosep sai teada, et tema kihlatu Maarja ootab last, aga see laps ei ole tema oma. Loomulikult arvestas Joosep Maarja abielurikkumisega. Umbes kolm kuud oli tema kihlatu olnud ära oma sugulase Elisabeti juures. Küllap seal see juhtuski. See oli mehele suur löök. Nüüd oli usaldus katkenud. Teda oli petetud. Ühtlasi oli see suureks häbiks.
Kui lugeda Mt 1:18–19 lühikesi ridu, siis süveneb arusaam, et mitte Joosep ei olnud see, kes esmalt Maarja olukorrast aru sai, vaid ikka Naatsareti elukogenud naised. Naistel on nende asjade suhtes palju teravam silm kui meestel. Võib-olla tuldi Joosepit lausa õnnitlema. Tõsi küll, ega enne pulmi lapseootele jäämine ilus tegu ei olnud, kuid seda oli ennegi juhtunud. Ja kõigele vaatamata olid lapsed sealsetes peredes väga oodatud. Nii oli Joosepi õnnitlemine igati ootuspärane. Kuid too ei teadnud asjast midagi. Seda Joosepi pilku ei saadud kaksipidi mõista. Ja mitte mingi hilisem seletus ei suutnud kustutada Joosepi näoilmet ja pilku külanaiste mälust. „Külatelefoni” kaudu jõudsid kuuldused peagi ka Joosepi sugulaste juurde. Milline häbi! Nii noor ja juba raiskuläinud naine. See, et Joosep oli õiglane, tähendas, et ta tahtis kõigiti elada Jumala seaduste kohaselt. Ka tema perekonnaelu pidi sellele alluma. Nüüd aga selline prohmakas.
Kas anda asjale seaduslik käik? Abielurikkumist teiste ees tõestada oli pea võimatu, sest polnud tunnistajaid. Tuli arvestada ka võimalusega, et kohtus heidab Maarja Joosepile ette pahatahtlikkust ja laimu: „Ise olid kannatamatu ja nüüd süüdistad mind!“ Jah, kuidas toimida? Abielurikkumise kahtluse korral nägi Seadus ette needmisvee kasutamist. Kui naine oli süütu, siis selle vee joomine ei mõju, tema süü korral aga pidi see põhjustama palju pahandust (vt 4Ms 5:12–22).
Kuid Joosepi jaoks oli Maarja lapseootel olemine iseenesest piisav tõend tema ebamoraalsest teost. Sellise käitumise kohta on 5Ms 22:13jj antud karmid korraldused, kuni selleni, et süüdlane tuleb kividega surnuks visata. Seadusekohane käitumine oleks olnud ju igati õiglasele mehele kohane. Nii seisis Joosep raske valiku ees. Mida teha? Evangeeliumis on öeldud, et Joosep ei tahtnud Maarjat avalikult häbistada, seepärast tegi ta otsuse Maarja salaja ära saata. Ehk on keegi teine valmis võtma nii Maarja kui ka tema lapse? Samuti võis Maarja leida ehk peavarju ja hoolitsust oma vanematekodus?
Kuid päris niisama ei saanud Joosep Maarjat ära saata. Vaja oli seaduslikku lahutust, sest kihlus tähendas abielu juriidilist algust, tegelik abielu algas aga pruudi kojuviimisega. Seega oli Maarja ärasaatmiseks vaja kirjutada lahutuskiri.
Siis aga nägi Joosep unes, et ingel räägib temaga. Maarjale ilmus ingel ilmsi, Joosep pidi leppima üksnes unenäoga. Aga miks pidi Joosep sellist unenägu üldse uskuma? Unes võib näha ju kõiksugu asju. Tegemist võis olla lihtsalt sooviga Maarjat õigustada. Vahest meeldis tütarlaps Joosepile nii väga? Kas see polnud liiga tõsine otsus, et siin mingile unenäole toetuda? Või oli ta varemgi kogenud, kuidas Jumal teda unenägude kaudu kõnetas? Igal juhul Joosep usaldas ingli sõnumit. Hiljemgi tuli ette olukordi, kus Jumal juhtis Joosepit unenäos ja ingli kaudu – nii põgenemisel Egiptusesse kui ka sealt tagasi, samuti elama asumisel Naatsaretti.
Lõpuks pidi Joosep otsustama. Ta võttis vastutuse enda peale. See otsus oli raske veel sellegi pärast, et kuna ta jättis Maarja unenäos ilmutatu peale enda juurde, sattus ta vastuollu oma teiste pereliikmete ja sugulastega. Kes tahaks oma suguvõssa sellist naist ja tema sohilast? Aga Joosep otsus oli kindel. Ta usaldas Jumalat ja kaitses Maarjat.
Pruudi kojuviimine
Keiser Augustuse korraldatud rahvaloendus oli põhjus, miks läks Joosep koos oma kihlatuga Petlemma (vt Lk 2:1jj). Selline rahvaloendus oli suur ettevõtmine. Senistes rahvaloendustes oli piirdutud üksnes Rooma kodanike loendamisega, nüüd aga tuli kirja panna kõik riigi kodanikud. Lisaks tuli ära mõõta maatükid, loendada viljapuud jne. Seda kõike selleks, et määrata maksukohustused ja saada teada, keda võtta sõjaväkke. Need, kes olid reisil, pidid pöörduma tagasi oma kodukohta ja isiklikult loendusest osa võtma.
Joosepi kodu oli Petlemmas. Sinna asutigi teele. See kõik toimus juba mõnda aega varem, arvatavasti lausa mõni kuu enne Jeesuse sündi. Kui seni oli Joosep võib-olla viivitanud, siis nüüd oli minek kindel. Ühtlasi tähendas see pruudi kojuviimist.
Kui Joosep oma last ootava kihlatuga Petlemma jõudis, olid jutud Maarja n-ö ebasündsast teost juba ees ootamas. Loomulikult pärisid Joosepi pereliikmed ja sugulased Maarja olukorra kohta aru. Mõistetavalt oli Joosepi sugulaste keskel viibimine Maarjale väga raske. Niigi pidasid Jeruusalemma ja selle ümbruse elanikud galilealasi usuliselt halvemateks. Nüüd ilmnes veel lapseootus. Joosepi ja Maarja pulmadest ei ole evangeeliumides juttu. Võimalik, et need toimusid üsna tagasihoidlikult.
Sel ajal, kui Joosep ja Maarja viibisid Petlemmas, jõudis kätte aeg sünnitada. Joosep tunnistas lapse enda omaks (vt Mt 1:18–25). Ühtlasi tähendas see lapsele isanime andmist (vt Lk 3:23). Kuid sellega seoses tekkis Joosepi pereliikmetel mure. Esile kerkisid pärimisõiguslikud küsimused. Sohilaps, nagu saabuv ilmakodanik arvati olevat, ei tohtinud saada pärandit koos teiste, seaduslike lastega. Pealegi, miks pidid inimesed seda inglijuttu uskuma? Kõigele oli palju loomulikum seletus. Joosep võis küll lapse enda omaks tunnistada, kuid teda Taaveti kotta vastu võtta, temast enda pärija teha – see oleks olnud liig mis liig. Seepärast pidi Maarja lapse ilmale tooma väljaspool kodu. See oli avalik sõnum, kõigile nähtav dokument: see laps ei kuulu Joosepi suguvõsasse.
Evangeelium jutustab, et seal paigus oli karjaseid väljal õitsil pidamas valvet öösel oma karja juures. Ja Issanda ingel astus nende ette ja Issanda auhiilgus paistis nende ümber, ja nemad kartsid üliväga. Ja ingel ütles neile: „Ärge kartke! Sest vaata, ma kuulutan teile suurt rõõmu, mis saab osaks kõigele rahvale …“ (Lk 2:8–10) Kui karjased seepeale Petlemma ruttasid, leidsid nad Maarja ja Joosepi ja lapsukese, kes magas sõimes (vt Lk 2:16). Küllap oli karjaste tulek ja tunnistus inglite sõnumist nii mõnegi pereliikme suhtumist muutnud, kuid lapse sünd kodust väljapool jäi ometi tõsiasjaks. Selles olukorras oma pere ja sugulastega vastuollu minekut Joosep ei kartnud. Joosep tunnistas poisi oma lapseks, lõikas ta kaheksandal päeval ümber ning pani talle ingli ütluse kohaselt nimeks Jeesus, mis tähendab ’Jumal päästab’ või ’Jahve on päästmine’. Nii usaldas Jumal oma Poja neitsi Maarja ja õiglase Joosepi hoolde.
„Au olgu Jumalale kõrges ja maa peal rahu, inimestest hea meel!” (Lk 2:14)
The post Joosep oli õiglane first appeared on Teekäija .